Sadám za počítač a píšem článok, ktorý síce vôbec nie je módny, ale je veľmi aktuálny a nadväzuje na aktivitu českej Elite Bloggers a ich augustový projekt #MesicTransparentnosti. Pre vysvetlenie, jedná sa o jednoznačné označenie reklamy na blogu prostredníctvom špeciálneho hashtagu #spoluprace. Týmto článkom som sa rozhodla vyjadriť svoj postoj, keďže sa mi v poslednom čase hromadia otázky, ktoré s touto témou úzko súvisia a tak ich v nasledovných riadkoch zodpoviem.
Ak Vás zaujíma tématika blogovania vo všeobecnosti, určite si prečítajte môj starší článok O blogovaní kde sa venujem viacerým oblastiam. Dnešný článok je len o spoluprácach a reklame. Hneď na jeho úvod by som rada uviedla, že názory sa rôznia a každý bloger to má nastavené úplne inak. V hlave a aj na blogu. Píšem len o sebe a za seba.
Aký je môj postoj k označovaniu reklamy?
Čo by som to bola za doktorku filozofie kebyže sa v tom hneď na úvod „neporýpem“ a tak uvediem fakt, že blog sám o sebe je jedna veľká reklama, či sa to niekomu páči, alebo nie. Podľa mňa je úplne jedno, či je to oblečenie, ktoré máme my blogeri na sebe, reštaurácia v ktorej si odfotíme jedlo, alebo rúž, ktorý nosíme, či dokonca myšlienky, ktoré šírime a hodnoty, ktoré vyznáváme, celé dokopy to dokonale pôsobí a tak na konci každého postu môžem bez obáv použiť hashtag #AD. Reklamou je totiž podprahovo všetko čo na blogu vidíte, cítite a vnímate. Označovanie reklamy je úplne čestný a krásny počin, no zaujíma predovšetkým konkurenciu a publikum, ktoré je zvedavé, či prezieravé. Naopak, myslím si, že keď sa niekomu páčia šaty, ktoré mám oblečené, alebo kočík v ktorom sa Bruno vozí, zaujíma ho najmä fakt kde ho kúpi a koľko stojí. Môže mu byť úplne ukradnuté či som kočík kúpila, zdedila, dostala, alebo to bol zaplatený post. Sledujem viacere zahraničné domáce aj komerčné blogy a na všetkých ma zaujíma jedno, jediné a to inšpirácia. Nič viac a nič menej tam nehľadám. Popravde, nikdy som sa nezamyslela nad tým, či je to barter (reklama za produkt), alebo platená spolupráca. Mám len kritérium páči-nepáči, nič viac. Ak sa mi dlhodobo nepáči dám jednoducho unfollow, resp. sa k tomu obsahu viac nevraciam. Tým samozrejme nepoukazujem na to, že to všetci vnímajú tak ako ja a príspevky veľmi rada označím. Veď ak to čo i len jednému človeku pomôže tak ma to teší. Len pozrime sa pravde do očí.
U mňa s počtom fanúšikov rastie aj zodpovednosť za to čo k publiku posúvam, ale na druhej strane som veľmi rada, že moje publikum je dávno dospelé a neovplyvňujem tak malé deti, či teenagerov kde sú riziká a dopady samozrejme niekoľkonásobne väčšie a v tomto prípade sa už nejedná len o konzum a inšpiráciu, ale skôr hodnoty a edukáciu.
Ako si vyberám spolupráce?
Blog u mňa vznikol za účelom „kreatívneho“ vyžitia sa popri deťoch a nijakým spôsobom sa nesnažím ho monetizovať. Dobrým ponukám sa samozrejme nebránim, no 9 z 10tich navrhovaných odmietnem. Prečo? Lebo nemám chuť propagovať to čo nepoužívam a tým pádom vlastne nepotrebujem. Znie to ako klišé, ale nie je a lepšie a jednoduchšie to napísať proste neviem.
Spolupráce sa snažím vyberať si tak aby boli prínosné nielen pre mňa, ale logicky aj pre Vás. Uvediem príklad: oslovili ma desiatky kozmetických značiek napriamo a nedohodla som sa ani s jednou a viete prečo? Lebo nepoužívam ich výrobky, bodka. Čo sa týka napríklad kozmetiky odjakživa nakupujem v Marionnaud pre špičkové poradenstvo a top vizážistky s ktorými sa väčšinou osobne poznám. Oslovili ma po čase na platenú spoluprácu a vďaka tomu, že majú široké portfólio svetových značiek je len na mne čo odpromujem. Je to tým pádom jediná kozmetická spolupráca, ktorá mi dáva zmysel. Mám tak možnosť vyskúšať desiatky vecí kým niečo zverejním a odpromujem. Pravidelne Vám tam vybavím zľavy, súťaže, či kupóny s kódom FashionSpy. Tomu sa povie spolupráca, ktorá má význam pre všetkých. Mna teší , baví, živí, Vám ušetrí kopec peňazí kým nájdete ten „správny“ make-up keď Vám poviem, že vyskúšala som takmer všetky a nejlepší je Estée Lauder Double Wear a tie od YSL. Áno, prichádzam o zaujímavé ponuky od značiek napriamo a rôznych „alternatívnych“ kozmetík, ale vôbec mi to nevadí a hlavne pre mňa je najväčšia hodnota v živote čas a vďaka jednej spolupráci namiesto desiatich ho šetrím.
Na príklade kozmetiky len vysvetľujem moje fungovanie a tak to je vlastne vo všetkých oblastiach. Keďže niekoľko rokov spolupracujem aj s CCC Shoes&bags, (som ich mediálnou tvárou, ambasádorkou, bloggerkou a neviem čo ešte) rovnako neprijmem spoluprácu s nikým konkurenčným. A ponúk opäť bolo už niekoľko. Obliekam sa dookola do tých istých značiek oblečenia čo si moji verní fanúšikovia určite všimli a sú to: GANT, Karl Lagerfeld, Reserved, či H&M a Zara. Moje deti oblieka Littlehipster.sk a príležitostne obúva aj Gugenio.sk. V podstate nič iné nenosia a to nielen na blogu.
Zo zásady odmietam ponuky spolupráce na rôzne detergenty, čistiace prípravky, domáce spotrebiče a podobné s módou a krásou nesúvisiace produkty. Samozrejme aj majster tesár sa raz za čas utne a aj ja som sa v minulosti nechala zlákať na cestu mimo zamerania môjho blogu. Oslovili ma tri najväčšie značky sietí hypermarketov a vyslovene medzi sebou licitovali, ktorá ma „dostane“. Podpísala som zmluvu na rok s jednou z nich a pre ďalšiu som urobila príležitostný post. Čo Vás budem klamať, peniaze krásne, ale vôbec ma to nebavilo a bolo to „mimo“ módy a krásy. V tejto spolupráci som ďalej nechcela pokračovať aj keď si myslím, že väčšinu blogerov by peniaze presvedčili a v spolupráci by pokračovali. Viete ono blog, nie je zadarmo. Je to na úkor voľného času, rodiny a ide neskutočne do peňazí. Držať krok s dobou, technológiami a trendami stojí nemalé úsilie a preto neodsudzujem platené spolupráce ani blogerov, ktorí by radi so svojho blogu mali full-time job len je to cesta ťažká a tŕnistá. Blog je pre mňa osobne primárne zábava a rozptýlenie a strašne sa smejem ak si niekto myslí, že je to zlatá baňa. Živiť sa a zarábať slušné peniaze sa dá omnoho ľahšie. Možno raz to bude inak a keď sa tak stane ja prvá to vykričím do sveta, to mi verte!
Btw. tieto nádherné fotky vznikli na Summer Garden Party Ala Palla a ja samozrejme túto kozmetiku otestujem a ak náhodou ulahodí môjmu kritickému oku a zhýčkanej pleti tak sa o tom určite dozviete. A vidíte, už teraz je to reklama a to som ešte ani mäkké F k tej kozmetike nenapísala.
______________________________________________________________
Outfit: Ružové tričko s volánmi: Sandro, Biele 3/4 nohavice: Max Mara, Biela ľadvinka: Stradivarius, Ružové lodičky so štrasom: Cosmo Paris, Biele okuliare: Marc Jacobs, Fokus Optika. Za nádherné fotky ďakujem kolegyni blogerke @sweetladylollipop